Usługi związane z lakierowaniem samochodu od zawsze wzbudzały sporo emocji, szczególnie przez wgląd na ich koszty. Wielu kierowców nie ma świadomości jak skomplikowane jest nakładanie lakieru na nadwozie samochodu, z jakimi procedurami się to wiąże i jak bardzo wymagający jest to proces. Dodatkowo wymagający zarówno profesjonalnego sprzętu jak i wysokich umiejętności.
Jak przygotować samochód do lakierowania?
Sam proces lakierowania nie trwa zbyt długo, pomijając oczywiście konieczne odstępy pomiędzy nakładaniem poszczególnych warstw lakieru. Znacznie więcej czasu potrzebne jest na to, by karoserię lub pojedyncze elementy nadwozia przygotować do nałożenia lakieru. Jeśli przystępujemy do polakierowania elementu nowego, który jest idealnie do tego celu przygotowany to nasze zadanie jest znacznie ułatwione. Inaczej jest w przypadku, gdy powierzchnię roboczą musimy dopiero do tego lakierowania przygotować. Warstwy szpachli, wygładzanie, korekty zajmują przeważnie więcej czasu niż samo lakierowanie.
Jak dobrać lakier do swojego samochodu?
Dobór odpowiedniego lakieru to ważny moment, szczególnie w sytuacji gdy lakierujemy pojedyncze elementy nadwozia, np. czeka nas lakierowanie błotnika. Podczas dobierania ważny jest oczywiście aspekt wizualny, czyli kolor musi być identyczny do tego, który znajduje się na naszym samochodzie. Oprócz tego, lakier powinien mieć odpowiedni skład by nie gryzł się z zastosowanym podkładem czy zabezpieczeniem antykorozyjnym. W celu dobrania odpowiedniego lakieru warto udać się do specjalistów. Obecnie jest wiele zakładów zajmujących się komputerowym dobieraniem koloru oraz lakieru do naszego samochodu. Jest to szczególnie ważne w przypadku starszych samochodów, gdzie przez lata kolor zdążył nieco wypłowieć.
Jak przebiega proces lakierowania elementów nadwozia samochodu?
Proces lakierowania omówimy na przykładzie błotnika samochodowego. Lakierowanie błotnika samochodowego zaczynamy od przygotowania powierzchni. Niezależnie czy jest to ponowne lakierowanie, czy element jest nowy i nie posiadał dotąd żadnej powłoki, musimy zacząć od zmatowienia i oczyszczenia jego powierzchni. Używamy do tego celu wodnego papieru ściernego o bardzo drobnej gradacji. Zależy nam na zmatowieniu powierzchni, a nie na pozostawieniu wgłębień w jej strukturze. Następnie przemywamy element mocnym rozpuszczalnikiem i po wyschnięciu możemy przejść do lakierowania. Zaczynamy od minimum jednej warstwy podkładu, następnie przechodzimy do koloru, a na końcu nakładamy klar. Poszczególne warstwy nakładamy bardzo starannie, równo i po kilka razy. Uważamy, by na raz nie nanieść zbyt dużo lakieru, bo może to spowodować powstanie zacieków.
Jak widać, lakierowanie samochodu jest procesem wymagającym bardzo dużo wprawy oraz doświadczenia. Dla jak najlepszego efektu końcowego warto pozostawić to zadanie specjalistom, którzy posiadają zarówno sprzęt jak i potrzebne umiejętności.