Toyota Yaris to niewielki, miejski samochód produkowany przez japoński koncern Toyota od 1999 roku. Do tej pory zaprezentowano trzy generacje auta, a najnowsza produkowana jest od 2012 roku.
Toyota Yaris I (1999 – 2005)
Pierwsza generacja Toyoty Yaris okazała się sporym zaskoczeniem. Nikt po japońskim koncernie nie spodziewał się aż tak odważnego projektu. Auto jak na swoje czasy wyglądało bardzo przyszłościowo – nie tylko z zewnątrz. Mimo wszystko wiele wskazywało na to, że ruch szefostwa Toyoty był starannie przemyślany. Wraz z Yarisem japoński koncern miał odnieść sukces sprzedażowy w Europie i tak właśnie się stało. Auto zdobyło na tutejszym rynku prestiżowy tytuł Samochodu Roku 2000.
Jeżeli chodzi o nadwozie to każdy widzi jaki Yaris jest – jednym będzie się podobać, innym nie. Małemu Japończykowi z pewnością nie można jednak odmówić unikalnego wyglądu, który spodobał się wielu Europejczykom – głównie płci żeńskiej. Wnętrze Toyoty Yaris jest niezwykle przestronne i funkcjonalne. Pojemność bagażnika nie zachwyca – wynosi zaledwie 205 litrów, ale po złożeniu tylnej kanapy wzrasta do 950 litrów.
Pod maską podstawowej wersji Yarisa pracuje silnik o pojemności jednego litra, który został stworzony specjalnie z myślą o tym modelu. Charakteryzuje się on zmiennymi fazami rozrządu, czterema zaworami na cylinder oraz dwoma wałkami rozrządu w głowicy. Ogólnie wszystkie silniki Yarisa są bardzo nowoczesne jak na swoje lata produkcji. Sporymi atutami Toyoty Yaris I są jej rozmiary, które umożliwiają wygodne manewrowanie, a doskonała widoczność ułatwia sprawne parkowanie nawet w ciasnych miejscach.
Toyota Yaris II (2005 – 2011)
Toyota Yaris II została zaprezentowana w 2005 roku. Przy projektowaniu auta inżynierowie postanowili poprawić w znacznej mierze jakość wnętrza, która jest o wiele lepiej wykonana aniżeli miało to miejsce u poprzedniczki. W 2009 roku auto przeszło facelifting, który dotyczył wersji silnikowych oraz kilku zmian w wyglądzie (głównie z przodu). W zestawieniu z pierwszą generacją Yarisa auto jest znacznie większe.
Podobnie jak w przypadku poprzedniczki pod maską Yarisa pracuje silnik o pojemności jednego litra, który ma trzy cylindry. Nie zachwyca on co prawda kulturą pracy i czasem bywa głośny, ale odwdzięcza się niezwykle niskim poziomem spalania, które bez większego problemu można osiągnąć na poziomie 5 litrów / 100 km. Znacznie lepszą propozycją wydaje się być zatem benzynowa jednostka o pojemności 1,3 litra, która odwdzięczy się większą kulturą pracy i lepszą dynamiką przy niewiele większym poziomie spalania. Niestety, druga generacja Toyoty Yaris nie była już tak niezawodna jak „jedynka”, a dokładając do tego cenę, która w momencie debiutu rynkowego również nie była najniższa Toyota Yaris II mogła zapomnieć o sukcesie jaki odniosła poprzedniczka.
Toyota Yaris III (2011 – )
Najnowszą, trzecią już generację Toyoty Yaris zaprezentowano w 2011 roku. Według zapewnień japońskiego koncernu auto miało być od każdej strony lepsze od dwóch poprzednich generacji. Od początku auto było dostępne w sprzedaży wraz z trzema wersjami silnikowymi – dwoma benzynowymi: 1.0 VVT-i 69 KM oraz 1.33 DUAL VVT-i 99 KM oraz jednym dieslem: 1.4 D-4D 90 KM. Na rynku największym zainteresowaniem cieszy się mocniejsza wersja benzynowa oraz silnik wysokoprężny.
Jeżeli mowa o silniku 1.33 DUAL VVT-i 99 KM to auto wyposażone w tę jednostkę napędową radzi sobie doskonale z podjazdami, łukami oraz zakrętami. Toyota Yaris III jest doskonale wyciszona, przez co do wewnątrz z rzadka dostają się jakiekolwiek stuki odgłosy otoczenia. Toyota Yaris III awansowała także technologicznie. Niezwykle ciekawie prezentuje się system Toyota Touch, który dysponuje łącznością Bluetooth umożliwiającą zdalne sterowanie telefonem za pomocą ekranu dotykowego. W 2012 roku oficjalnie zaprezentowana została wersja hybrydowa auta pod nazwą Yaris HSD.
Kategorie: Modele
Tagi: toyota, toyota yaris, yaris, yaris hybrid, yaris i, yaris ii, yaris iii
bardzo fajne, małe autko